söndag 26 december 2010

Taj Mahal

Någon mongolkung byggde detta palats till sin andra frus ära (tror jag). Väldigt vackert, vit marmor.
Förvånansvärt få västerlänningar. Väldigt många indiska turister.











Jag fattar inte grejen, men det kändes som att folk tog lika mycket kort på mig som på Taj Mahal. Så fort jag stannar för att någon ber mig stå med deras barn och de tar kort, så blir jag ståendes i 10 minuter. Faktiskt ganska tröttsamt efter ett tag.
När vi skulle gå så kom en hel skolklass med 15 åringa killar, omringar mig, knuffas, skriker, alla vill ta kort. Lite jobbigt. Jag fick typ springa därifrån till slut.
Sammanfattningsvis så var det helt fantastiskt!
Taj Mahal ligger i Agra, som är, enligt mig, en riktig skitstad. Du kan inte gå på gatan utan att folk följer efter dig. Alla vill sälja till löjligt låga priser. Alla barn hänger i dina kläder och kallar dig "mam".
Bra sak med Agra är att det är varmare än i Delhi.
När vi stod i kö in till Taj Mahal, så stod det fem indiska medelålders män. En sa till mig:
"You know that india people pay only 20 rupies to get in to Taj Mahal and you pay 750 rupies"?
Jag: Yes I know, och jag tar en del av mitt hår och lyfter upp det och ger honom en menande blick.
Männen brister ut i gapskratt och säger: "Ahh, you noticed, but otherwise you look the same as indian woman".
Allt är med glimten i ögat här, jag gillar det. De vet hur man ser på livet på något sätt.
Ingen dag är den andra lik här, ett äventyr, men sjukt tröttsamt! Ge mig 30 grader och en strand!
Två dagar kvar av storstad, puuuh!











South gate.



















Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar