söndag 9 januari 2011

En tur runt Indien

Vår sista kväll i Kovalam spenderade vi på German Bakery och jag sa hejdå till alla mina indiska försäljare som skrek "Mia!" överallt jag gick.
Killen jag köpte cigaretter av tyckte jag skulle komma tillbaka nästa år och att vi skulle gifta oss. Det var ju gulligt av honom att tänka på en stackars 27-åring som enligt indisk standard är alldeles för gammal för att gifta sig.







Fredag förmiddag var det tänkt att vi skulle flyga från Trivandrum till Bangalore. En sträcka på 50 mil och det skulle ta en timme lite drygt. Men flyget var av någon anledning vi inte fick reda på inställt. Det är helt enkelt roligare om allt krånglar.
De bokade om hela resan och vi var då tvugna att flyga upp till Mumbai (Bombay) vilket ligger nästan lika högt upp som Delhi (okej jag överdriver lite) för att sedan flyga igen med ett annat Air India-flyg till Bangalore.
Men - flyget till Mumbai var försenat... Vilket innebar att incheckningen till vårt anslutande flyg hade stängt. Vi fick nej av alla förutom duty managern för Air India som efter mycket om och men fick sin personal att fixa handskrivna boarding pass till oss. Det hade då tagit sådan tid att flyget skulle ha gått för 30 minuter sedan. Han följde oss igenom securityn och tanterna blir galna för att det är handskrivna boarding cards.

Well! Vi springer till gaten och då står militären där med sina gevär och släpper in oss. MEN - då finns det bara två platser på flyget, haha!
Vi får tillslut alla platser i business class. Flyget har ju för längesedan missat sin slottid och vi får vänta ytterligare 30 minuter. Hela flyget har alltså väntat i en timme bara på oss. Men hade de inte sagt nej från början så hade vi hunnit.
Värsta lyxen i business class!



När vi gick av fick vi arga blickar från alla. Jag förstår det... Men det var inte vårt fel. Men jag hade också blivit irriterad.



Jag fick välja bland ett urval av tidningar och hittade en intressant artikel i Femina.
Så intressant att läsa allt ur ett indiskt perspektiv. Kvinnor reflekterade över skillnader mellan västvärlden och Indien. Det pratades sex, mode, smink etc precis som i vilken skvallerblaska som helst.
Indiska kvinnor verkar väldigt stolta över sina former. Ett fåtal kvinnor är smala här, men de verkar nöjda! Men västvärlden påverkar nog mer och mer tyvärr.



Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar