måndag 22 november 2010

Förlåt

Jag vet att det är svårt att se när människor gör misstag. Tycker man om någon är det ännu värre. Men något som människor kanske glömmer bort ibland, jag inkluderad, är att alla kanske inte har samma uppfattning om vad ett misstag är.
Kanske har personen i fråga faktiskt tänkt igenom saken, noga vägt för och nackdelar, insett vad som offras och vad som krävs. Eller så skiter personen bara i det och följer sin känsla och kör all in.

Vem är man egentligen att tala om för denna människa att de gör fel?
Jag stötte för inte så länge sedan på en situation där jag tyckte att personen i fråga gjorde helt fel. Men jag har tänkt på det, och är inte så säker på att jag har rätten att säga vad jag tycker utan att bli tillfrågad. Jag sa inget heller, jag vill inte stampa någon på tårna, men jag blev tillfrågad om råd och kunde inte ge något. Situationen var så delikat att jag inte ansåg mig ha rätten att yttra mig. Det måste få vara upp till den personen.

Men ofta gör man nog fel i detta. Man dömer människor efter sina egna värderingar och normer utan att titta på hur denne persons liv faktiskt ser ut. Vart den människan kommer ifrån, vad den har varit med om, vad den har för drömmar och mål. Det är lätt att glömma att alla människor inte tänker som en själv, att alla inte vill samma sak. Men måste det innebära att man är sämre? Är det inte fantastiskt att människor är olika?
Vem är man att tala om för någon hur den skall leva sitt liv?
Vad som är rätt för dig kanske inte är rätt för mig. Jag skall tänka på det oftare.
Det vore hemskt att såra någon bara för att jag är för trångsynt.
Det handlar nog om respekt också. Respekt för att människor kan fatta sina egna beslut.

Är man en vän så finns man där ändå. Jag skall försöka vara en bättre vän. Förlåt om jag inte varit det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar