lördag 12 februari 2011

Efter två veckor i Australien

Nu har jag installerat mig i huset. Alla som känner mig vet att det innebär extrem rengöring! Huset har varit obebott ett tag så spindlarna hade tagit över. Men nu är vi kompisar, vilket självklart bertyder att de är döda.
Killen som hyr huset har nu varit och handlat lite glas och stekpannor etc. Så ikväll blir det nog lite middagslagning, kanske ett glas vin i de nyinköpta vinglasen.
Mitt rum. Märk heltäckningsmattan. Blä. Men helt okej efter tre dammsugningar.


Köket som också är allrum...


På andra sidan bänken finns detta. Stuies fina hund ligger i soffan också.


Badrummet är typ det enda som är modernt i huset. Men det är rent och snyggt.


Bella. Hon tittade in och ville vara med när vi fixade rummet.
Det finns tre sovrum så vi kommer faktiskt dela hyran på 3, vilket innebär 45 dollar i veckan, alltså knappa 350 kronor i veckan för mig, så det är åtminstone perfekt!
Jag bor med två killar: Stuie som hyr huset, 28 år gammal och Dan som är 20 år. De verkar båda jättetrevliga. Dan är helt inne på Sci-fi och sitter och kollar på Battlestar Galactica när han är hemma. Stuie verkar väldigt reko med vettiga åsikter, pratade lite med honom förut om livet etc.
Vi får se hur det utvecklar sig, det verkar jättebra so far.


Så efter knappa två veckor i Australien har jag nu ett mer permanent boende. Vad har jag åstadkommit? Absolut inget, men än så länge är jag inte uttråkad. Jag är ju faktiskt här för att vila.
Är jag ensam? Verkligen inte. Australiensare är väldigt sociala. Det jag tycker mig märka är att man faktiskt kan ha andra sorters konversationer med människorna här. Det är inte lika ytligt och man pratar om andra saker än om hur full man var förra helgen eller hur den och den filmen var. Jag trivs bland sådana människor.
Vad mer... Är vinet gott? Japp!
Maten? I princip samma som hemma men folk verkar lägga lite mer tid och energi på matlagning här. Grönsaker är ett naturligt inslag, inte så mycket i salladsform men mer i maten. Det är mycket ris och inte så mycket pasta, potatis är mer ett tillbehör som morötter.
Livsstil? Jag tycker att de flesta har en normal kroppsform, kvinnorna är större än männen rent generellt. Många tränar på gym om de inte har ett fysiskt arbete. Alkohol är ett naturligt inslag precis som hemma. Men har inte sett väldigt berusade människor, verkar vara mer som sällskap. Men å andra sidan befinner jag mig i en småstad.
Musiken är i princip som hemma på radion. Lite mer australiensiska artister och lite mer rap. Men det passar mig bra för tillfället.
Vädret är varmt, ca 20 grader varje dag. När solen är framme blir det lätt 30 grader. Luftfuktigheten är bra mycket högre än i Sverige så det är en annan sorts värme helt klart.
Är jag lycklig? Jag vet inte, men jag är lyckligare än hemma. Här känner jag att jag har en anledning att leva. Klimatet gör en del. Nu har jag till och med en liten vovve att leka med! Det gör mig lycklig:)
Saknar jag jobbet? Jag saknar inte arbetsuppgifterna och ångesten som är starkt förknippad med jobbet men det har inte gått en dag utan att jag tänkt på folk från jobbet. Så nej, jag saknar inte jobbet, men det finns i mitt sinne.
Är jag hungrig? Ja, jag är sjukt hungrig! Måste äta - nu!

Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar