onsdag 17 augusti 2011

Grapefrukt, läkemedel och preventivmedel

Jag älskar för tillfället grapefrukt. Äter säkert fem i veckan. Men det har också kommit till min kännedom att det kanske inte är så bra att göra det. Grapefrukt och dess produkter kan nämligen interagera med leverenzymer som bryter ner många läkemedel.
Resultatet blir att du får för mycket av ditt läkemedel i kroppen och du kan få biverkningar och toxiska nivåer.
Exempel på läkemedel som kan påverkas är antidepressiva, antiepileptika, vissa hjärtmediciner, läkemedel mot högt kolesterol, immunsuppressiva och även hormonella läkemedel som preventivmedel.
Det är mer än 100 läkemedel där det avråds från att äta grapefrukt så läs alltid bipacksedeln.

Jag har nu kollat mina läkemedel och de har inga interaktioner. Men jag använder ju P-ring som avger hormoner via slemhinna till blodet. Det går således via levern och det kan hända att jag har för hög halt av östrogen.
Jag läste på någon sida att man kunde äta en grapefrukt om dagen utan att det skulle påverka men vet inte om det är en tillförlitlig källa.
Men det är definitivt något man bör tänka på.


- Mia

2 kommentarer:

  1. Blodtryckstabletter. Har inte ätit grape på 3 år.. :/

    SVAr: Kungstorget! Finns Kängurukött annars på Gustaf Adolfs torg.. eller burgare.. (THe Australian Barbeque)

    SvaraRadera
  2. SVAR: Jag älskar det mesta australienskt! Ska leta efter Bickmore helt klart! Tack!

    SvaraRadera