onsdag 13 juli 2011

Förändras människor?

Vi vet ju alla att barn kan vara väldigt elaka mot varandra. Jag tänker tillbaka på min barndom och tycker mig kunna se drag hos vissa människor som tyder på ren ondska ibland. Jag tror ju inte på att någon kan vara helt igenom ond, speciellt inte barn, men ibland är det lätt att tvivla.

Jag hade en kompis, hon var sån. Nu efteråt så inser jag att hon måste ha haft svåra problem med sig själv. Det kunde man märka redan då, hon fick ätstörningar, skar sig själv i armarna, började klä sig opassande, gjorde allt för att vara elak och att göra sina föräldrar oroliga/arga. Tack vare Facebook har man pratat lite nu på "äldre dagar", man har sett lite bilder och man kan se vart hon jobbar etc.

Jag visste att hon hon läste till sjuksköterska och när jag fick reda på det så reagerade jag. Denna människa hade noll sympati för andra. Hon brydde sig aldrig om någon annan än sig själv, och falskare människa får man verkligen leta efter. Det känns inte som rätt egenskaper för en sjuksköterska. Men, kanske har hon förändrats. Jag vet inte vad hon har gått igenom i sitt vuxna liv, kanske har hon mjuknat? Jag tvivlar starkt på det. Det känns som att sådana karaktärsdrag sitter djupare än så. Men som sagt, jag har ingen aning.

Nu är hon klar sjuksköterska och jobbar på en canceravdelning. Jag kan inte tänka mig en sämre placering. Jo, kanske en Hospice-avdelning. Eller kanske kan hon använda sin manipulativa och falska personlighet till att ta hand om svårt sjuka patienter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar