torsdag 23 september 2010

Mediabevakning

Jag har efter valet följt media ganska noga, främst på aftonbladet.se. Aftonbladet har fått en utnämning att de har presenterat valet på ett "rättvist sätt" dvs lika mycket för och emot respektive sida. Läs om detta HÄR.

Går man in på tex Aftonbladet så ser man artikel efter artikel om valet. Nu är räkningen av förtidsröster och utlandsröster klar, och värsta ramaskriet följer. Jaha? Men har inte svenska folket talat? Moderaterna fick lite fler röster än vad som sas i söndags och Socialdemokraterna fick lite färre, samma med Folkpartiet och Kristdemokraterna. Så här ser SLUTRESULTATET ut (klicka för artikel).
Moderaterna och Alliansen har majoritet i riksdagen. Det är ingen absolut majoritet eftersom att Sverigedemokraterna har fått 20 stycken mandat.
Jag håller med om att det är snopet för Alliansen att förlora majoritet med så lite. Men är det rimligt att hävda saker som att "Valsystemet borde göras om" och "Vi kräver omval"? Läs HÄR om detta.
Citat Jonas Morian (debattör): "Uppenbarligen kan systemet ge sådana här resultat, men å andra sidan är en majoritetsregering inget absolut krav. Vi har haft många regeringar tidigare som klarat sig genom olika uppgörelser, såväl inom som över blockgränserna". Läs hans blogg Proffs-tyckarna.
Frågan jag ställer mig själv är om de endast hävdar detta för att Sverigedemokraterna har fått mandat? Fatta mig rätt, jag tycker att det är skandal att SD får plats i riksdagen, men de är ändå framröstade av svenska folket! Har alla de övriga partierna i riksdagen rätt att säga att de vägrar samarbeta? De skall ju företräda svenska folket. Jag tycker att det är bra att de säger som de gör, jag bara undrar över moraliska aspekter på det hela. Å andra sidan kanske inte SD har så mycket moral. Jag vet inte.

Sverigedemokraterna då. Har ni läst deras valmanifest? Det har jag gjort, och gjorde det innan valet också. Orkar man inte det, kan man skumma igenom DESSA PUNKTER som har publicerats i flera tidningar. Allt är absolut inte åt helvete, det finns saker som är bra i alla partier...

Ett urval:
25. Förbud mot burka/nikab på allmän plats
Partiledare Åkessons kommentar: Burka är en politisk uniform för islamism och ska förbjudas.
26. Inga fler moskéer på svensk mark.
21. Repatriering av utlänningar som underordnar svensk lagstiftning och myndighetsbeslut islamska påbud och   traditioner
Partiledare Åkessons kommentar: Utlänningar ska utvisas om de kritiserar Sverige.
30. Sanktioner mot föräldrar till minderåriga återfallsförbrytare
I fotnoten: I de fall föräldrarna inte tar sitt ansvar bör sanktioner i form av t ex indraget barnbidrag eller deltagande i barnets återanpassning till samhället kunna utdömas. Förslaget är kopplat till invandringsfrågan genom att en oproportionerligt stor andel av ungdomsbrottslingarna har invandrarbakgrund. De aktuella sanktionerna skall dock givetvis gälla samtliga föräldrar oavsett ursprung.

Min tolkning:

  • Man får inte klä sig hur som helst. 
  • Man har inte religionsfrihet.
  • Man har inte yttrandefrihet. 
  • Som förälder måste man ha ständig uppsikt över sina barn och man kan inte låta de umgås med andra barn ifall de skulle ha busiga idéer. Såvida man inte är rik då eller låter barnet själv förfoga över barnbidraget.
En annan fråga: Hur många generationer måste man ha varit här för att anses svensk, eller icke-invandrare? Om man har en förälder som är svensk? Kommentera gärna om någon vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar