torsdag 26 augusti 2010

Kobe biff

I Kobe finns tydligen en av världens bästa kött. Kossorna har blivit matade med öl och masserade så att fettet skall vara insprängt i det. Ser ut så här:


Det är svindyrt att äta i Sverige, 1500 får man lätt betala.
Här kostar det mellan 750-1400 på en billig restaurang, men priserna kan nog bli astronomiska om man väljer en riktigt exklusiv restaurang. Så när vi är i Kobe, var Kobe biff något som folk ville prova. Jag tyckte att det var lite väl saftigt så jag avstod, men följde glatt med när de andra skulle äta! Minst sagt en föreställning!


Kocken står vid en stekyta precis vid bordet och skär upp köttet och ger instruktioner om vad dom skall doppas i vad för rätt del av köttet.


Så han står o steker bit för bit och delar ut det.
Vårt sällskap bestående av 6 personer.


Grönsaker steks också. Tofu, potatis, aubergine, groddar m.m.


Lois betalar vid vinkällaren.


Själv åt jag en sorts risotto, jättegott! Jag fick också smaka på biffen av lois, men den var ju mer eller mindre rå och jag har ju lite svårt för det... Så, nja, not my cup of tea. Men alla andra sa att det var värt varje krona! Tilläggas skall också att det ingick förrätt, soppa, sallad, o sedan huvudrätt i priset! Men föreställningen var nog det viktiga, en upplevelse helt klart!


Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar