fredag 6 augusti 2010

Efexor

Mycket har hänt i veckan. Känslomässigt.
Måndag: var väldigt nära att totalt ge upp.
Tisdag: trevlig eftermiddag med Weronica o en flaska vin med intressanta diskussioner. Fick lite hopp o bestämde mig för att göra ett krafttag. Det kändes som att det fanns hopp.
Onsdag: har en riktig skitdag, men mamma kommer och piggar upp med blomma o present! Jättefin skärbräda, hantverk. Tack!


Små söta ostpinnar som fick hänga bland vårt andra småplock.


Torsdag: gick inte o la mig förrän 11 på förmiddagen och gick upp innan 3 då min läkare ringde.
Hon hade beslutat att jag skulle sluta med min nuvarande medicin och sättas in på Efexor.
Skillnaden är stor mellan den jag äter nu.
Cipralex är en SSRI och har andra biverkningar. Alla dessa preparat har ju biverkningar men jag nämner de jag har haft: insomningssvårigheter, livliga drömmar, miktionsstörningar (svårighet att urinera), svullnad av kroppen.
Efexor är en NSRI och kan också ge sömnstörningar men mest i form av svettningar, ofta får man minskad aptit (vilket kan inte är så bra egentligen eftersom jag nästan inte äter något, jag kan ju inte äta när jag är ensam), huvudvärk o illamånde, yrsel etc.
Jag var lite skeptisk till en början, jag är ju ganska trött på biverkningarna, men jag pratade med en vän som ätit de och hon sa att de hade fungerat bra för henne! Så nu är jag glad o har hopp om livet igen!
Klockan är nu "bara" 4 på morgonen och jag ligger i sängen.

Imorgon är en ny dag att misslyckas på.

Mia

1 kommentar:

  1. Om du inte redan börjat effexor; fråga om Cymbalta istället; dyrare medicin, men mkt mer modern och mildare biverkningsprofil (samma klass)

    SvaraRadera