fredag 27 maj 2011

Marknadsundersökning för Västtrafik

Idag råkade jag ut för en marknadsundersökning för Västtrafik på bussen. De frågade mig massa saker om biljettkontrollanter.
Jag tänkte vara ärlig och svarade att jag tycker att Västtrafik skall sluta med biljettkontroller. De flesta människor betalar ju och jag tycker att de som inte gör det... Well, jag bryr mig inte. Hon sa "Men det kostar ju mycket pengar att folk fuskåker". Ja, men det kostar ju mycket pengar att anställa biljettkontrollanter också. De flesta som jag känner till som har åkt fast, de brukar faktiskt ha busskort och har av någon anledning glömt det hemma eller så har batteriet dött på mobil när de tänkt skicka en SMS-biljett. Vad åstadkommer man då mer än att förödmjuka någon?
Klart att det finns folk som fuskar, men det kommer ju inte gå färre bussar för det? Och jag då som har busskort men som aldrig stämplar det, jag kommer ju inte med i statistiken ändå.

Sen kan jag ju tycka lite synd om biljettkontrollanterna (och lapplisor), det kan ju inte vara lätt att ha Sveriges mest hatade jobb. Det är ju bara ett jobb...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar