onsdag 9 mars 2011

Mias gnäll-lista

Igår var det internationella kvinnodagen. Ingen som har Facebook kunde väl undgå att se det? Det var ett förbannat tjat om diskriminering. Mot männen alltså, varför har inte de en egen dag? Att kvinnor anses vara mindre värda för att vi har en egen dag och att vi visst är jämställda männen.
Men hallå? Kan ni få in i era pyttesmå hjärnor att majoriteten av världens befolkning inte bor i västvärlden? Att det finns miljontals kvinnor i världen som lever under förtryck där de inte kan välja ett annat liv än att bli bortgifta vid 12 års ålder, föda barn vid samma ålder, utan rätt till skolgång och rättigheter som vi tar för givna.
INTERNATIONELLA. Hur svårt kan det vara att bredda perspektivet lite? Själviska, patetiska människor. Snälla.

För tillfället är det lite dålig stämning i huset vilket irriterar mig. Vi turas om att laga mat, varannan dag är det vår tur. Regeln är att den som lagar mat slipper disken. Men när man om och om igen vaknar upp till ett berg av disk, med matrester på tallrikar och halvfulla kastruller med mat i som stått framme hela natten så börjar det bli lite störande. Jag säger dock inget, vi är ju faktiskt gäster i huset... Som tur är har andra börjat klaga vilket startade ett litet krig (som jag höll mig utanför).
En sån enkel sak som att använda bakplåtspapper när man gör grejer i ugnen är ett exempel.


Denna plåt har jag haft i blöt under natten och skrubbat med stålull... Jag vägrar anstränga mig mer.

Jag saknar storstaden! Jag saknar caféer med uteserveringar, pubar, shoppingstråk, H&M! Jag saknar att klä upp mig och göra nått trevligt! Jag är trött på landsbygden, på lugnet, på mysbyxefenomenet.

Jag var inne och läste lite bloggar för ett par dagar sedan. Inser att det verkar vara värsta ramaskriet angående vad de unga bloggerskorna (tex Kenza, Tyra, Kissie för att nämna några) skriver i sina bloggar. Att de skriver om idiotiska saker och inte skriver om dödsstraff och allvarligare saker.
Eftersom jag gnäller just nu... Vem är någon att tala om vad folk ska skriva om? Kan människor bara inte låta de vara? Spelar det någon roll om de skriver vad de åt till lunch eller den nya klänningen de köpt? Om folk läser det och finner intresse i det så är det väl bra? Eller?
Förebilder. Är det inte bättre att unga tjejer intresserar sig för riktiga människor istället för "size zero"-idealet som presenteras i diverse modeblaskor och tidningar som är riktade till unga tjejer? Skönhetsoperationer, ätstörningar, träningshets och utseendefixering kommer alltid finnas. Man hittar ju de förebilder man söker efter om man letar. Låt folk vara istället.

Mia

2 kommentarer:

  1. Sen anser ju jag att bara för att jag bor i det mest jämställda landet tänker jag inte sluta. Bara det säger något. Mest jämställt. Men bara nästan. Ju mer vi tror på oss själva, desto mer kan vi inspirera och hjälpa andra.

    SvaraRadera
  2. Precis! Du gör ju något positivt av dagen istället för något negativt som så många andra gjorde!

    SvaraRadera