tisdag 27 september 2011

Hatet mot nya Facebook

Det här med Facebooks nya uppdatering som alla rasar emot. Och de ändrade sekretessinställningarna. Det händer ju varje gång Facebook uppdateras.
Jag måste ifrågasätta att det har blivit sånt ramaskri angående sekretessinställningarna. Rent spontant känner jag att man delar ju fortfarande bara med sig av sina bilder etc till sina vänner (om man inte väljer att att det skall bli "public" när man postar), man kan också gå in och ändra sina inställningar för "past posts" och istället för att välja att alla sina inlägg/posts skall synas för för sina vänner så kan man istället välja att vissa saker skall bli "public" (kanske en artikel eller en länk till Spotify som man vill sprida).

Borde man inte ha förstått vid det här laget att man faktiskt överger sina rättigheter till det som skrivs/postas? Rent spontant känner jag att jag inte bryr mig, jag är ju sjukt ointressant och jag visar bara mina bilder för mina vänner (inte för att de är så intressanta i och för sig, vi har väl alla varit unga och postat någon fyllebild någon gång).

Men så finns det ju de som verkar leva sina liv på Facebook och som uppdaterar sin status varje timma där de skriver om minsta lilla bråk, drink, cigarett eller vad de nu tycker är intressant/ointressant.
Och så får man ju säga till sina vänner att de inte skall posta bilder på en själv om man nu inte vill det, det handlar ju om respekt. Jag frågar alltid innan och visar alltid bilden i fråga. Man vill ju inte vara respektlös mot någon. Sen har det funnits tillfällen då man frågat när personen i fråga glömt av det eller varit lite berusad, men då är det väl bara att ta bort den efteråt för att minimera skadan.

Så lite underligt måste jag säga att jag tycker att det är när människor försöker gömma sig på internet (Facebook, Twitter, Linkedin etc) när de själva har gått med i "societyn" och sen inte vill att det de skriver skall synas.

Själv skriver jag som sagt att inget intressant (för någon annan) och det jag skriver bryr jag mig inte om ifall någon läser. Men så lever jag ju mitt liv i verkligheten (läs: drömvärlden) och inte på internet.

1 kommentar:

  1. EN del är hysteriska och en del skickar vidare oavsett om det VET att det är så eller inte. Att folk tycker att ändringarna som hänt i acebook är det värsdta som hänt dem indikerar vilket liv de lever1 *Skratt*

    SvaraRadera