tisdag 21 juni 2011

Nuvaring som preventivmedel

Det är ju alltid många diskussioner om preventivmedel, både i media och bland vänner. De flesta av mina vänner har sedan 15årsåldern alltid ätit någon form av piller.
Piller är ju som alla vet känsligt för kräkningar. Dessutom, man glömmer ju ganska lätt av att ta de...! Sedan är det ju det eviga tjatet om hormoner, skadligt eller bra för kroppen? Skyddar mot cancer eller ger upphov till cancer?

Jag har ätit p-piller, minipiller, kompinationspiller, haft p-stav... Har alltid fått biverkningar på ett eller annat sätt... Månadslånga blödningar, mellanblödningar, humörsvängningar, aggressioner, blivit överkänslig. You name it.
Jag tänkte därför tipsa om det första preventivmedel som jag är helt nöjd med... Nuvaring.

Nuvaring är en plastring som innehåller hormoner som jag tror avges vid kontakt med kroppsvärme (man får skölja den i kallt vatten men inte i varmt). Den stoppas upp i vaginan som en tampong och där får den vara i tre veckor. Efter tre veckor tas den ut och man får då sin mens och efter en vecka stoppas den in igen. Man behöver inte tänka på att ta ett piller vid samma tid varje dag. Blir man sjuk så behöver man inte heller oroa sig för att bli gravid.

Jag har nu använt den i fem månader och jag är så nöjd. Min mens kommer alltid prick på dagen och slutar alltid när den skall. Den har liksom funnit sin plats där inne också så jag känner den inte, eller tänker på den förutom när jag skall ta ut den.
Jag var lite irriterad i slemhinnan den första månaden, men efter det har jag inte känt något.
Kan verkligen rekommendera!



Så här stor är den...



Trycks ihop vid insättning.



- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar