torsdag 19 november 2009

The cube

Är det inte konstigt hur mycket jobbet påverkar en människa? Om allt har varit bra på jobbet, fortsätter man ofta att ha en bra dag. Som när jag o Anneleh (som är mitt nya nick på henne) har skitkul på jobbet och bara sitter o skrattar och cp:ar loss, det är det bästa som finns (men gullig röst som i hundens dagbok). Men andra dagar när allt bara går fel eller är tråkigt och omotiverande, då går nästan alltid allt annat fel också.

Kom att tänka på en "grej" som en kompis körde på mig. Den heter "the cube" eller nått sånt. Det går ut på att han ställer ett antal frågor som man tycker är helt irrelevanta och bara konstiga, typ som: "tänk dig en låda eller en kub, hur stor är den, o vart står du i förhållande till lådan? Det finns en häst, vart står du i förhållande till hästen? Och tänkt dig ett oväder, vart står du i förhållande till ovädret?" osv. Ett antal frågor senare börjar han förklara för mig vad mina svar betyder.
Inte helt förvånande, eftersom jag känner mig själv, så är flera av mina svar helt nya för honom och han vet inte riktigt vad de betyder. Medan andra, verkligen var mitt i prick. Bland annat det om ovädret. Jag svarade att ovädret befinner sig ovanför mig, vilket, som han förklarade, symboliserar mina problem. Att de (problemen) befinner sig ovanför mig skulle betyda att jag påverkas väldigt mycket av saker jag upplever som problem. Vilket är sjukt sant!
Egentligen inget att reflektera vidare över, men jag bara kom o tänka på det. Med andra ord, jobbet kan vara ett problem ibland. Likaså små saker som att komma iväg o vaccinera sig, eller som att göra ett nytt leg så man slipper gå omkring med passet i väskan...

Nu skall jag få klart min poster. Lite eftermiddagsfilosofi.

2 kommentarer:

  1. AAhahaah!! Bästa som fiiiiinns!!
    Helt vansinnigt hur mycket jobbet påverkar. Känns som det påverkar oss extra mycket (vi som har jobb som flyter över gränserna för jobb och fritid)
    Jag vill också ha en vän som kan metoder som the cube. verkar riktigt intressant!

    SvaraRadera
  2. Ja, men den är skithäftig, jag blev hur förvånad som helst. Jag skall kolla upp det så skall jag göra den på dig. Men du får inte kolla upp det först, för man får inte veta vad det betyder innan man svarar.
    Ja vet, man kan aldrig släppa jobbet helt... sitter med poster nu. Men vaccinerad!

    SvaraRadera