torsdag 2 augusti 2012

Urinvägsinfektion

Jag har ju kronisk urinvägsinfektion (UVI) vilket bara innebär att man har fler än sex (tror jag) UVIer per år. Jag är mer eller mindre symptomfri nu för tiden eftersom jag äter förebyggande medicin, men har ganska ofta känningar. När jag får känningar brukar jag tänka på att dricka mycket och får jag en UVI försöker jag få bort den själv genom att dricka surt, t.ex. tranbärsjuice som är ett välkänt knep. Jag har bara blivit behandlad med antibiotika för en det senaste året vilket är grymt bra!

Hur som helst, när jag äter godis i större mängder (mer än tio bitar uppskattningsvis) vilket händer ganska sällan, kanske en gång var tredje månad så får jag dagen efter kraftig känning av att "nu är det på gång".

Igår åt jag Jättesalt vilket är hårda karameller typ och åt väl 15-20 stycken under hela kvällen. Vaknade upp med känningar (som nu är nästan helt borta eftersom jag drack ett par liter vatten).
Jag vet inte varför men jag kollade lite på internet och hittade en i ett forum som sa att det kan bli så utan att ge förklaring.

Jag har själv tänkt att det skulle kunna vara för att bakterierna gillar sockret och fermenterar och växer till lite, men varför skulle en icke-diabetiker ha socker i urinen? Eller räcker den lilla mängd som utsöndras via urinen?
Någon som vet?


- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar