onsdag 22 augusti 2012

Mitt träningsprogram

Just nu är jag helt uppslukad av träningen. Dels för att det är en av få saker jag har att göra varje dag, dels för att det är så sjukt kul.
Det är synd att många tjejer är så rädda för styrketräning. Jag tycker att det är väldigt motiverande att man ser resultat så snabbt! Man kan verkligen transformera sin kroppsform på nolltid. Jag vet att jag har en fördelaktig fysik för att bygga muskler, mer än de flesta, men alla kan!

Kombinerar man sin styrketräning med konditionsträning kan man få riktigt snabba resultat.

Jag har fått en del kommentarer från vänner och familj på sistone där de uttrycker oro över min träning och kosthållning.
Det är ingen hemlighet att jag vill gå ner i vikt. Även om jag har gått ner 10-11 kilo så vill jag fortfarande gå ner 5 kilo till. Det var ungefär så mycket jag vägde när jag började äta antidepressiva och jag ska hitta tillbaka till den kroppen igen. Jag vet att jag är vältränad och att muskler väger mer än fett... Sanningen är att jag inte känner någon som är så insatt i träningsfysiologi och metabolism som jag är. Jag har trots allt 15 högskolepoäng i biokemi och vår biokemi bestod till 90 % av metabolism och energiförbrukning i kroppen. Så jag ser ingen anledning till oro. Det är även ett personligt intresse jag haft sedan jag var väldigt ung.

Det finns heller ingen anledning till att tro att jag svälter mig själv, jag är väl insatt i hur många kalorier jag äter varje dag och jag är noga med att inte komma under 1200 kalorier per dag. Gör jag det så orkar jag inte träna och man kan ju inte bygga muskler utan byggstenar. Sen är det ju en omdebatterad fråga huruvida man kan bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt. Jag är dock övertygad om att det går med rätt kost, och att man ser till att äta innan och efter träning så att man får rätt återhämtning.

Överträning då. Nej, jag kör ca 30 minuter styrketräning varje dag, men en eller två vilodagar i veckan. Jag kör olika muskelgrupper varje dag och vilar oftast efter att jag kört ben. Efter styrketräningen kör jag alltid någon form av kondition, vanligtvis crosstrainer under 30-40 minuter på program passande beroende av min dagsform.
Känner jag mig svag i musklerna beroende på träningsvärk kör jag endast konditionsträning men ökar tiden något.

De första 10 kilona gick snabbt, cirka 13 veckor. Jag märker dock att kroppen omformar sig nu så jag har stått stilla i en vecka. Men det brukar bli så när jag tränar mycket.

Mitt träningsprogram är ungefär så här:

Dag 1. Biceps, triceps, bröst, djupa magemuskler.
Dag 2. Axlar, rygg, sneda magmuskler.
Dag 3. Ben.
Dag 4. Vila, ev mage hemma.
Dag 5. Biceps, triceps, bröst, axlar.
Dag 6. Rygg och mage.
Dag 7. Vila.

Jag brukar köra lite olika övningar varje vecka, t.ex. ena veckan kör jag ben i maskiner och nästa vecka utfall och knäböj med hantlar eller skivstång och följande vecka kör jag ben med egen kroppsvikt t.ex. benspark, "kissande hunden" och pilatesövningar. Detta gör jag för att kroppen inte ska vänja sig vid samma belastning vecka ut och vecka in. Ombyte förnöjer, även för kroppen.

Imorgon ska vi ut och cykla så det får bli dagens träning.

- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar