söndag 4 december 2011

Läkarstämman 2011 i Stockholm

Jag var ju i Stockholm på Läkarstämman i veckan. Vi var som sagt en hel del trevliga människor som åkte och vi hade riktigt trevligt.
Själva stämman var ju som väntat tråkig. Men det beror ju egentligen inte på stämman utan på att flertalet av oss inte är läkare utan forskare inom olika områden. De hade dessutom tagit bort hela laboratoriedelen av mässan och det var därför tunnare än vanligt. Deet fanns dock en hel del intressanta föreläsningar som faktiskt inte var så kliniska och där jag faktiskt lärde mig en del. Dessutom hade jag ju ingen poster i år vilket visade sig vara en höjdare. Man hade mer avslappnad tid att gå och prata med de som hade postrar och jag hittade flertalet väldigt trevliga människor att tala med som hade riktigt intressant forskning.

Läkarstämman är något av "klubben för inbördes beundran" och är man inte läkare känner man sig lätt lite utanför. T.ex. när man skall äta lunch så får man ju gå och tigga om lunchbiljetter. Då sa de med en gång "detta är bara för reumatologer". Jag visade då min namnskylt där det klart och tydligt står "reumatologi" på, jag är ju dock ingen läkare vilket är vad de syftar på. Men vi fick biljetter ändå efter lite tiggande. Det är egentligen inte läkarna jag stör mig på, för de är ofta väldigt sympatiska och de vi har på avdelningen är många gånger helt fantastiska människor, och man kan ju inte (iaf inte enligt mig) definiera en människa efter deras yrke. Det jag stör mig på är att alla andra människor som jobbar på mässan och som är säljare från företag etc behandlar läkarna som gudar - och vi andra är inte vatten värda. Det stör jag mig på.
Det kan ju tyckas lite irriterande att inte vi andra skall få lunch bara för att vi inte är läkare, vi har ju betalat samma pris för att åka dit. Men trägen vinner.

Det coolaste på Älvsjömässan var toaletterna i källaren där de hade en hel vägg med riktiga växter som besprutades var femte minut eller nått.
Gav en riktigt härlig atmosfär, speciellt med spegeln som verkligen gjorde rummet större.

När det var dags att åka hem så hade jag bokat ett tåg som gick 19.10 för att jag skulle hinna kolla runt lite på stan och det gjorde jag. Hittade lite fynd för en billig penning. Det roligaste med Stockholm är ändå att det är så mycket mer en storstad än Göteborg. Det finns så många fler affärer och saker att se. Jag uppskattade det faktiskt. Hittade en jättefin lila klänning i en affär som heter SALT som bl.a. har kläder från märket VILA. Kanske nått för nyår? Lite kul att ha på sig saker som inte finns att köpa i Göteborg (även om det går att få tag på på nätet).









- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar