söndag 29 juli 2012

Kycklinggryta á la Bellas mamma

Igår åt jag nått av det godaste jag någonsin ätit hemma hos Bella. Det är ingen nyhet att Bellas mamma lagar skitgod mat...

Hur som helst, jag bad om receptet...

Så här gör man:
Strimla och stek kyckling, jag tog ett kilo. Jag stekte sedan två strimlade paprikor och två gula lökar och blandade ihop med kycklingen. Därefter knaperstekte jag ett paket bacon och finfördelade den och blandade i kycklingen.

Sedan ska man göra såsen som består av 5 dl mellangrädde, jag tog 15% matlagningsgrädde, 2 dl lättcreme fraiche (det är säkert bättre med högre fetthalt men jag provade denna), 2 dl creme fraiche med smak av franska örter och en kycklingbuljongtärning. Jag kokade upp och redde den krämig med maizena (inte en enda klump!). Smaksatte med salt, svartpeppar, vitpeppar, chilisås, lite balsamvinäger, en msk honung, 1 dl torkad lök och färsk persilja.

Jag hällde sedan såsen över kycklingen som jag lagt i en ungsform och rörde om och satte in i ugnen ett tag, mest för att värma.

Jag vet inte om det är så här man gör exakt men så här gjorde jag och det var skitgott!!

Serverade med sallad och ris. Men vem behöver ris ;)
Det blev ganska mycket. Det räckte till två normala portioner samt en stor portion till Jason i morgon och fem små matlådor till mig! jag kokade 4 dl ris och det räckte till allt.
Nyttigt? Nja, men gott och man äter ju det inte varje dag direkt.





Strödde lite persilja över för att det skulle se finare ut, men jag hade det i såsen också.





- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar