söndag 15 april 2012

Vad hände?

Igår hände en konstig grej. Jag stod nere på Skål! och tog min första öl. Dricker halva och börjar känna mig lite smått illamående. Ingen fara tänker jag, det går nog över.
Börjar sedan känna att jag börjar bli lite trött i fötterna, stod ju upp. Plötsligt börjar jag känna ett kraftigt illamående, det snurrar rejält i huvudet och jag börjar undra om jag ska spy.

Går till toan, det är kö, två personer framför mig. Vid det här laget är jag så yr att jag knappt kan stå upp, det susar i öronen och jag inser att jag håller på att svimma. Jag sätter mig ner på huk och försöker andasmed huvudet mellan knäna.

Vid det laget går personen före mig in på toan och jag ställer mig upp för att inte se ut som en komplett idiot. Jag blir kraftigt illamående och jag kallsvettas, hör ingenting och är nära att falla omkull. Det blir äntligen min tur men jag kan knappt stå upp. Jag hittar inte ljusknappen, fattar inte hur man låser och öppnar dörren flera gånger. Lyckas till sist. Sätter mig ner på toan, huvudet mellan bena och fattar ingenting. Vid det här laget är jag genomsvettig och funderar på om jag ska spy? Bestämmer mig för att inte spy, reser mig stapplande upp, torkar svetten i pannan, helt vimmelkantig och konstig. Men skäms för att jag säkert tagit tre minuter på mig och det är lång kö utanför. Dessutom ser jag vid det här laget ut som ett första klassens fyllo, svettig o likblek. Klockan 23.

Stapplar iallafall ut och ställer mig vid Jason, mår inte bättre, men försöker hålla god min inför hans kompis. Lyckas beställa en cola, tänker att jag behöver få upp blodsockret. Min tanke är hela tiden att låta Jason hjälpa mig ut och ta mig hem med taxi.

Fem minuter efter det är det över. Ca 15-20 minuter från start till början. Så hemskt! Har inte mått sämre under så kort tid i hela mitt liv. Undrar vad som hände? Blodtrycksfall? Blodsockerfall? Annat?

- Mia

1 kommentar:

  1. Spontant tänker jag på vagusreaktion?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vasovagal_response

    Ann-Christin

    SvaraRadera