måndag 24 september 2012

När man tappar motivationen att träna

Vi får väl alla svackor. När det gäller allt i livet. Träning är väl en av de vanligaste sakerna att tappa motivationen för och när man gör det kan det vara svårt att komma tillbaka.
För mig handlar det ofta om att jag för ett par dagar skiter i att träna och när jag gör det blir jag också mer omotiverad att äta nyttigt. Tillsammans med en rejäl bakfylla kan det kännas riktigt tungt att masa sig iväg till gymmet eller vad man nu tränar någonstans.

När det händer mig nu känns det som att hela livet rasar. Jag har ju i princip bara träningen som håller mig uppe och aktiv. Jag har ju inget jobb som ockuperar min tid och mina tankar, och jobbsökandet går ju inte direkt förträffligt. Börjar fundera på om man inte ska söka sig utomlands ändå, här händer ju inte mycket.

Hur som helst, igår åt jag detta. Endast detta. Ingen mat, bara detta. Det totalt dödar min motivation. Jag vet om det, men gör det ändå. Ingen näring, bara socker och salt. Det bryter ner mig och jag blir trött och grinig.


Men jag pallrade mig iväg till gymmet och körde biceps, triceps, axlar och bröst. Det var första gången jag körde axlar sedan jag fick min muskelinflammation för två veckor sedan. Har använt orudis gel så har ingen smärta längre. Körde dock lite lättare än vanligt.


Duschade på gymmet eftersom vi inte har någon dusch hemma längre. Kände mig bättre. Gick hem och "lagade" mat.
Här kommer motivationen in igen. Det som motiverar mig igen när jag tappat motivationen är att äta bra och nyttigt efter träningen. På så sätt känner jag att jag vill vara nyttig. Det är lite svårt utan att bli besatt av det, men det hjälper.
Jag har insett att jag behöver ha nått att fokusera på, något att vara lite besatt över, annars tappar jag vardagen och livet. Jag behöver rutiner för att må bra nu när jag inte jobbar. Det är dessutom sjukt deprimerande att nu när det är 10 grader utomhus och himlen är grå från morgon till kväll. Extremt deprimerande. Vet inte hur man ska överleva utan rutiner.
Så för att inte falla nu ska jag försöka att äta extra bra och hålla mina träningstider.





Nu kollar jag på Star Trek Voyager säsong 4. Det enda Jason gör är ju att jobba så han skulle ju knappast sakna mig om jag beslöt mig för att fly landet vilket alltid är det första jag tänker på när jag känner att livet faller.


- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar