måndag 19 november 2012

Invandrare eller inte - det är frågan

Man kan ju inte undgå att höra och se all skit och mediahysteri som SD orsakar i dagens Sverige.
Jag fastade i en tråd på Facebook där folk diskuterade just huruvida SD är rasistiskt eller inte, om invandrare är välkomna, vem som är en invandrare etc.

Det som slog mig är att människor ju är helt komplett efterblivna. Antingen talas det om (med ett par undantag så klart) en fri värld där alla kan bo (borde få bo) var de vill eller en mer "nationalistisk" syn på samhället där man tar seden dit man kommer och lär man sig inte svenska och skaffar jobb så ska man utvisas.

Jag anser inte att någon av dessa varianter är optimala.
Säg en "fri värld", det skulle ju bli total kaos, att man skulle kunna vallfärda till ett land och förväntas få försörjning etc. Det är inte genomförbart.

Den mer nationalistiska synen fungerar ju inte heller till fullo. Men att alla ska försöka lära sig språket och försörja sig är väl något alla vill?

Det talades om att svenska flaggan inte får hissas och att nationalsången är rasistisk. Vilket förbannat skitsnack.

Sedan talades det en hel del flyktingar men väldigt lite om anhöriginvandringen. Om jag har fattat det rätt så står den (anhöriginvandringen) för den största delen av invandringen idag. Men rätta mig om jag har fel.

Sedan kom det som upprörde mig mest. Att människor i allmänhet verkar ha uppfattningen av att alla som råkar ha mörkt hår eller se utländska ut är flyktingar som ska skickas tillbaka till sina ursprungsländer.
Detta är ju fel, många är inte alls flyktingar utom kom hit för 30-40 år sedan som unga, de skaffade barn och de har sin tur egna barn idag.
Det fanns ett par i tråden som just var andra eller tredje generationens invandrare. Jag undrar stilla: när slutar man vara en invandrare? Dessa människor är födda i Sverige, talar perfekt svenska och har kanske inte ens varit i sina föräldrars ursprungsland. Ändå får de utstå diverse påhopp.

Det intressanta var att "invandrarna" i tråden kunde stava och uttrycka sig bättre än vad "svenskarna" kunde. Folk pratar om ursprung hit och dit men har vi inte större problem när svenskarna själva inte kan stava och skriva sitt eget språk?
Det var inga småfel, det var grundläggande fel som:

De - dem
Enda - ända
Särskrivningar
Meningsuppbyggnad
Frasering
Sätta punkt efter en mening

Ska de skylla det på invandrare också? Jag ska tillägga att det var människor som var 15-ca 60 som kommenterade.
Jag vet inte vart Sverige är på väg men jag skulle gissa på att det går rakt åt helvete.
Min första känsla är att anhöriginvandringen ställer till mer "problem" än vad asylärenden gör. De människorna har redan ett socialt nätverk här och behöver anstränga sig mindre för att överleva och ta sig fram.

Hela debatten om SD verkar ju ha spårat ur och all missriktad ilska och främlingsfientlighet förstör ju hela samhället. Hur ska ett upprepat skuldbeläggande lösa något? I motsats till det, hur ska ett upprepat ifrånskyllande lösa något?

Det är större än så. Definitivt mer allvarligt.

- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar