onsdag 7 november 2012

Godare thaimat

Jag vet att det är populärt att laga exotisk mat nu för tiden. Det är gott och trevligt. Men det kostar en hel del med alla kryddor etc. Dessutom så har ju inte mataffärerna alla tillbehör.

Jag tänkte dela med mig av hur vi gör.

Vi brukar steka kyckling i en wokpanna. Under tiden den får färg så tar jag ca en halv deciliter kokosmjölk och rör ut ca 2 stora matskedar med currypasta. Nu gillar ju vi väldigt stark mat så det räcker säkert med en matsked för normala människor. Detta är för ca 1 kg kyckling och 500 g wokgrönsaker. Det brukar bli ca 6-8 portioner.
När den fått färg häller jag på currypastakrämen och låter det steka tills att den är genomstekt.
Sedan på med wokgrönsaker, vi gillar mycket men det är ju upp till var och en.

När allt är varmt och wokat häller vi på resten av kokosmjölken och lägger i ca 10 limeblad och lite thaibasilika som jag kallar det. Sen smaksätter jag med mer currypasta (rör ut den i lite vatten), salt och socker.


Och här kommer vad jag egentligen vill säga.
Om man går till en thaiaffär, orientlivs eller vår favorit vid nordstan som är vietnamesisk så kan man få mycket större kvantiteter och mycket billigare. Plus att det är äkta vara, inte försvenskat.
I frysdisken hittar man frusna limeblad och de har vi frysen även hemma. De är lätta att separera i fruset tillstånd.


Thaibasilika som vi köper färsk men fryser och skalar av från grenarna när den är frusen. Man använder så lite så det räcker länge!


Currypasta. Minst 4 gånger så mycket som man får i en man köper på Hemköp plus att de har många fler currysorter. Här paneng som är vår favorit.


Kokosmjölk. Denna är köpt på hemköp tyvärr men den vi brukar köpa i den vietnamiska affären är mycket godare och halva priset.
Samma är det med nudlar om man gillar det. Bra pris, stora förpackningar och många olika sorter! Bra för mig som är glutenintolerant och vill ha risnudlar.


- Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar